Beweging helpt prevenitief bij burn-out symptomen!

Wat is een BURN-OUT

Dit filmpje legt het ons mooi uit.


Symptoombestrijding

Hoewel het taboe op een burn-out steeds meer lijkt te verdwijnen, is er ook nog veel onbekend over de oorzaak en behandeling van spanningsklachten en een burn-out.  Soms hebben behandelingen veel weg van symptoombestrijding en wordt wel de voor de hand liggende aanleiding, maar niet de diepere grondoorzaak voor het ontstaan van de burn-out begrepen.

DE burn-out bestaat niet


Laat ik beginnen met het poneren van de stelling dat DE burn-out volgens mij niet bestaat. Een burn-out kent zoveel verschillende verschijningsvormen en gradaties, derhalve lijkt het mij volslagen onmogelijk om een algemene behandeling hiervoor te bedenken.


Toen ik zelf was omgevallen en uitgeput thuis zat, waren er met mij meerdere collega’s die aan dezelfde ziekte ten prooi waren gevallen. Achteraf bekeken en besproken weet ik dat er zeer zeker overeenkomsten waren in de klachten die wij ervaarden. Er waren echter even zoveel verschillen in symptomen, in aanleiding en ook in het herstelproces.

Spanningen


Een deel van de realiteit is dat een burn-out wordt veroorzaakt door de spreekwoordelijke druppel die de emmer doet overlopen. Ik ken geen mensen die door een enkelvoudige en eenmalige oorzaak in een burn-out terechtkomen. Er is sprake van langdurige spanningsklachten, of beter nog er is sprake van het langdurig negeren van spanningsklachten. Deze klachten kunnen door diverse zaken getriggerd worden. Zowel in ons privé- als in professioneel leven maken wij allemaal major life events mee. Sommige van deze gebeurtenissen dragen bij aan grote vreugde en plezier. Andere gebeurtenissen dragen bij aan zorgen en verdriet.

Je kunt de golven niet stoppen maar je kunt wel leren surfen


Zo is het leven nu eenmaal.  En daar zit dan ook precies mijn punt. Want dat leren surfen verloopt voor elk mens anders, afhankelijk van wat je al kan weet en aanvoelt. Hoe wij met onze emoties omgaan is ook zeer persoonlijk en daaraan gekoppeld is ook het omgaan met een burn-out niet eenduidig samen te vatten in een goedbedoeld sportadvies.


Patronen


Zelf ben ik een enthousiast loper en ik dacht mijn burn-out voortvarend aan te pakken door veel te gaan hardlopen. Elk sprankeltje energie dat ik voelde moest meteen worden omgezet in harde actie. Maar ook ik moest erkennen dat ik mij daardoor niet beter ging voelen. Ik ging keer op keer over mijn grenzen en bleef mij dus kotsmoe voelen. En ik bleef ook hetzelfde patroon volgen dat mij uiteindelijk in een burn-out deed belanden.
Mijn inzicht kwam door een wandelcoach die tegen mij zei. Waarom gaan we niet samen wandelen? En als je moe bent staan wij even stil. Waarom zou je dat kleine beetje energie direct weer op willen maken? En waarom wil je zo hard, waarom moet je zo hard? Herken je dat ook in andere situaties in je leven. Enzovoorts…

Niet alleen


De rest is geschiedenis (en een persoonlijk verhaal dat ik graag alleen persoonlijk deel). Maar wat ik ervan heb opgestoken is dat iedereen met een burn-out wel wat hulp kan gebruiken. Hulp om je zelfkennis te vergroten, hulp om je ingesleten patronen te herkennen. En hulp om met deze kennis en herkenning bewustere keuzes te maken. Voor de één is dat in combinatie met hardlopen, maar voor de ander is wandelen een veel betere optie. Ik geloof zelf in de meerwaarde van bewegen, en misschien nog wel meer in de helende kracht van je ademhaling. Maar lieve moegestreden burn-outpatiënt: Jij bent uniek en daar hoort jouw eigen proces bij en je hoeft het niet allemaal alleen te doen.

Met dank aan: Mindful Run Wandelcoach
Barbara Tjin A Koeng-Gijtenbeek
www.vanjeburnoutaf.nl




Beweging helpt prevenitief bij burn-out symptomen!

Mindfulness; hype of wetenschap

Een mooi artikel dat aantoont dat Mindfulness wel degelijk een hulpmiddel kan zijn in de strijd tegen stress en burn-out. Toch zijn er nog andere oplossingen en factoren om rekening mee te houden. Artikel uit de KNACK

Lees meer keyboard_arrow_right

Annemie, Mindful Run instructeur uit Rotselaar.

Wie is Annemie? Wat doet ze en waarom is ze Mindful Run instructeur geworden? Lees hier haar drijfveren.

Lees meer keyboard_arrow_right

Mindful Walk: meer dan gewoon wandelen!

Geniet je van het wandelen, ben je op zoek naar rust, en wil je wel wat meer ondersteuning met een groep gelijkgestemden, dan is een cursus Mindful Walk de oplossing voor je!

Lees meer keyboard_arrow_right

De 8 stappen om een BO te bestrijden

BO is in mijn ogen eerder een mooie meisjes naam, dan de vaakst voorkomende ziekte vandaag de dag. Maar welke stappen moet je ondernemen om er mee om te gaan?

Lees meer keyboard_arrow_right

Start je dag positief!

Ontdek hier de 5 tips voor een positieve dag!

Lees meer keyboard_arrow_right

Lopen in de sneeuw, een paradijs!

8 tips om te lopen in de sneeuw

Lees meer keyboard_arrow_right

Running makes you a happier person, new research confirms

Nieuw wetenschappelijk onderzoek bevestigt dit. Jane Mcguire 25/04/2018

Lees meer keyboard_arrow_right

Je bent het waard!

Review van een Mindful Runner

Lees meer keyboard_arrow_right

Wandeltherapie Libelle

Mooi artikel dat nauw aansluit bij onze Mindful Wandelcoaching

Lees meer keyboard_arrow_right

Meer en meer Netw@lks

Met dank aan VKW Limburg

Lees meer keyboard_arrow_right

3 redenen om Mindful Run uit te proberen!

Auteur: Severine

Lees meer keyboard_arrow_right

Silent Walk en Run

16 december 2018

Lees meer keyboard_arrow_right
keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x