Running makes you a happier person, new research confirms

Lopen maakt je een gelukkiger persoon!

En ik ga nog een stapje verder. 

Eind 2018 liep ik tegen een fysieke en mentale depressie aan. Wat ik zelf verkondigde, namelijk:

  • dat lopen en sporten in het algemeen goed is voor het hoofd en het lichaam
  • dat door het gebruik van onze technieken, lopen als aangenaam en leuk gaat worden
  • dat het minder als een "moetje" en meer als een "magje" kan gezien worden

Dit klopt natuurlijk nog steeds, toch was het voor mij zelf moeilijk om aan deze voorwaarden te voldoen. 

OORZAAK - GEVOLG - VICIEUZE CIRKEL
  • Mentaal kreeg ik het moeilijk om dat mijn job me geen voldoening en waardering gaf, iets wat ik al heel mijn leven nastreef
  • Hierdoor wilde ik nog meer werken en resultaat bekomen
  • Fysiek kon ik me niet meer uitleven en hoefde ook niet meer
  • en dit bleef maar doorgaan

Dankzij externe steun van een coach en intrinsiek inzicht ben ik ertoe gekomen dat: 

sporten me gelukkig maakt, me energie geeft, me doet stralen, en uitstralen, me sterk en fit maakt, me zelfvertrouwen geeft en dus ook een beter zelfbeeld.

Uit recente studies met 8000 lopers blijkt dat:

  • de lopers 4,4 % scoren op de Oxford Happiness Scale (normale bevolking 4%)
  • 89 % van deze lopers geeft aan dat ze gelukkiger worden van regelmatig lopen
  • 53 % van de lopers die samen gaan lopen, bv. Parkrun, een positief effect heeft op hun sociaal leven
  • bij inactiviteit van 3 dagen al, sommige lopers met depressieve symptomen kampen
Running gives you a feeling you have achieved something and a sense of tremendous satisfaction. It adds to a general sense of wellbeing, you feel good and it helps boost your self-confidence.

Waar ik wel niet helemaal mee eens ben is het positieve effect van loop -of beweeg apps zoals Strava

Bij Mindful Run lopen we op gevoel, zonder ons iets te moeten aantrekken van tijden, snelheden, hartslagen, lactaat, Strava, facebook, instagram, Nike runner, .... De maatschappij dringt ons dit op, om constant te vergelijken, harder-beter-sneller te gaan, presteren en altijd maar meer...

Of je nu 10 minuten beweegt, of een uur, zolang je maar beweegt.

Toch kan dit voor anderen een motivatie zijn omdat zij graag met cijfers en statistieken bezig zijn. Ook ik heb vrienden die, bij neerplanten van hun carbonnen ros (koersfiets), al dadelijk hun Garmin of Polar koppelen met hun GSM om dan rechtstreeks op STRAVA een hele overview van de rit te zien. Dat kan en mag, maar hoeft voor mij niet. 

Ik fiets, wandel, loop en zwem Mindful!

en jij?

MINDFUL RUN- coaching and training
keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x