Mindful run: Nederlandse hype verovert nu ook Vlaanderen

Mindful run: Nederlandse hype verovert nu ook Vlaanderen

Mindful run: Nederlandse hype verovert nu ook Vlaanderen 

Heel wat Vlamingen beginnen ieder jaar opnieuw met Start to run omdat hun motivatie wegvalt eens ze hun doel hebben bereikt. Vaak is de runner's high voor hen een onbekende sensatie en blijft lopen een opgave. Met Mindful Run, een mix van mindfulness en lopen en met voordelen voor lichaam en geest, ontdekken ze opnieuw het plezier van sporten. 

 
 

 

 
 

Een cursus Mindful Run bestaat uit vijf groepssessies van 90 minuten waarin stukjes lopen worden afgewisseld met oefeningen. Fun, bewustzijn en een juiste ademhaling staan centraal. De trend startte drie jaar geleden in Nederland, waar er ondertussen 150 instructeurs aan de slag zijn. Hannes Geyskens, leerkracht lichamelijke opvoeding en oprichter van Mindmoves pikte de hype op en bracht Mindful Run naar Vlaanderen. Op één jaar tijd leidde hij 20 coaches op die over heel Vlaanderen cursussen geven, waaronder in Antwerpen, Brugge, Gent en Leuven. Hannes ontdekte Mindful Run toen hij na zijn deelname aan de Ironman in Hawaii in een zwart gat viel. Hij had jaren hard getraind voor deze sportieve topprestatie maar kon zich plots niet meer opladen. Via coaching en Mindful Run leerde hij opnieuw genieten van het ‘lopen om te lopen’.

Mindful Run gaat niet over doelen behalen zoals eindelijk die vijf km lopen, drie kilo afvallen of je tijd verbeteren op de ten miles. Die zorgen er immers vaak voor dat – eenmaal je je doel bereikt – je motivatie wegvalt. Bij Mindful Run draait het om plezier en om het vinden van de juiste mindset. Zo heb je altijd een motivatie. Hiervoor gebruiken de coaches speelse oefeningen en maken ze je bewust van de kracht in je lichaam en van je omgeving. Zo is de laatste sessie een exploratie run. In Leuven loop je bijvoorbeeld dwars door de stad, langs onbekende plekjes en beklim je zelfs de bibliotheektoren. Tijdens een Mindful Run loop je zonder muziek en leer je luisteren naar je lichaam en hartslag. De sessies doen je vertragen waardoor je niet langer afziet, maar je wel ontspant tijdens het lopen. Daardoor voel je je achteraf extra energiek.

De ademhalingstechnieken die gebaseerd zijn op de Buteyko-methode verminderen bovendien stress, slaapproblemen en paniekaanvallen. De meeste sporters ademen door hun mond. Met plakband op je mond train je tijdens Mindful Run sessies de neusademhaling. Door in- en uit te ademen door je neus gaat er meer zuurstof naar je lichaamscellen, verzuren je spieren minder snel en verlaagt je hartslag. Dit is niet alleen beter voor het hart en uithoudingsvermogen maar helpt ook tegen stress.

Mindful Run is voor iedereen. Of je nu een beginnende loper bent of al heel wat kilometers in de benen hebt, iedereen kan starten met Mindful Run. Mindfulness laat je je lichaam en grenzen aanvaarden zonder te oordelen. Door te stoppen als je pijn hebt en de frustratie te laten varen als een andere loper je voorbijsteekt, verminder je het risico op blessures en negatieve gevoelens.