7 Redenen en 7 tips om te bewegen

Waarom bewegen belangrijk is

We weten het allemaal: bewegen is gezond. Het is goed voor je lichamelijke en mentale gezondheid. Maar waarom eigenlijk? Er zijn vele redenen te noemen. Ik zou er een heel boek over kunnen schrijven. In dit artikel even de allerbelangrijkste in het kort op een rijtje. 

Eerst even dit. Wist je dat in 2012 "lichamelijke inactiviteit" uitgeroepen is tot een pandemie? En weet je dat jaarlijks 5,3 miljoen mensen wereldwijd sterven aan de gevolgen van lichamelijke inactiviteit? Genoeg reden om hier even aandacht aan te schenken dus. 

1. Goed voor je hart

Lichaamsbeweging draagt op de eerste plaats bij aan een gezond hart. Je hartslag gaat omhoog en het bloed wordt beter rond gepompt. Je voorkomt onder andere dat je aders dichtslibben en je houdt je bloeddruk op peil. Verder verminder je de kans op diabetes, een hoog cholesterol, aderverkalking en zwaarlijvigheid.

2. Positief voor je hersenen 

Beweging heeft ook een positief effect op je hersenen. Bewegen bevordert namelijk je bloedsomloop waardoor er meer zuurstof in je hersenen komt en je brein beter functioneert. Er worden meer zenuwcellen gemaakt, meer bloedvaten en meer synapsen. Allemaal positieve effecten voor je brein.

3. Versterkt je immuunsysteem

Beweging is een krachtige ondersteuning van je immuunsysteem. Door te bewegen circuleren belangrijke immuun cellen in ons lichaam, welke ontstekingen remmen. Ontstekingsfactoren zijn een goede indicator hoe het staat met ons immuunsysteem en deze zijn vaak lager bij mensen die regelmatig bewegen. Ook heeft bewegen een indirect effect. Beweging helpt namelijk ook bij het verminderen van vetmassa. En een lager vetpercentage resulteert vaak in minder chronische ontstekingen in het lichaam. En dat is juist goed! 

4. Sterke botten

Voldoende bewegen draagt verder bij aan sterke botten. Na je 30e jaar vermindert je botdichtheid. Door beweging worden je botten belast met je eigen gewicht. Deze belasting stimuleert de aanmaak van botweefsel, waardoor je botten sterker worden. Met name activiteiten waarbij grote krachten op de botten worden uitgeoefend, zoals bijvoorbeeld touwtje springen en hardlopen, zijn erg gunstig voor het ontwikkelen én behouden van sterke botten. 

5. Bestrijdt stress

Tijdens het sporten maakt je lichaam endorfines aan. Dit zijn chemische stofjes (ook wel gelukshormonen genoemd) die stress bestrijden. Ze hebben een ontspannend effect en zorgen voor een goed humeur. Je denkt een stuk positiever en voelt je fijner en vrolijker. Daarom is bewegen goed tegen stress. 

6. Stimuleert je stofwisseling

Lichamelijke activiteit zet je stofwisseling aan. Door te bewegen verbrand je namelijk energie, bouwt je spiermassa op en je conditie gaat vooruit. Regelmatig bewegen in combinatie met een gezond en gevarieerd eetpatroon helpt ook om overgewicht tegen te gaan.

7. Verhoogt je vitaliteit

Door geregeld aan lichaamsbeweging te doen voel je je fitter en energieker. Je krijgt meer (spier)kracht, je longinhoud stijgt en je uithoudingsvermogen gaat met sprongen vooruit. Kortom, je gaat beter in je vel zitten en je straalt levenslust uit.


Enkele feiten op een rij

Bewegen heeft effecten op vrijwel alle orgaansystemen in het lichaam. Regelmatig bewegen helpt een breed scala aan gezondheidsproblemen en ziekten te voorkomen, of reeds aanwezige klachten te verminderen. Even enkele feiten op een rij:

- 30 minuten per dag wandelen verlaagt de symptomen van depressiviteit met 36%.
- 3500 stappen per dag verlaagt het risico op diabetes met 29%.
- De meeste dagen van de week 30-60 minuten wandelen, verlaagt het risico op hartziekten drastisch.
- 2 uur per week wandelen verlaagt de kans op een beroerte met 30%.
- 75 minuten per week wandelen kan je levensduur met bijna 2 jaar verlengen.

Tips voor meer lichaamsbeweging

Heb jij moeite om in beweging te komen? Hieronder enkele tips om lichamelijk meer actief te zijn in je dagelijkse leven. Het gaat erom dat je elke dag wat tijd neemt voor wat meer beweging. En dat kan op vele manieren.

  1. Maak er een gewoonte van om elke dag een stuk te wandelen. Bijvoorbeeld in de ochtend, tijdens je lunch of in de avond na het eten. Mijn favoriete momenten zijn bij zonsopkomst en zonsondergang. Dat is puur genieten van de mooie luchten. Werk je met collega's op één plek? Ga samen tijdens lunchtijd wandelen. 
  2. Laat de auto wat vaker staan. Dat heeft behalve de positieve effecten voor je gezondheid ook nog eens positieve effecten voor het milieu en je portemonnee. Doe je boodschappen te voet of op de fiets. Breng je kinderen te voet of op de fiets naar school. Geef het goede voorbeeld.
  3. Rij je met de auto naar je werk? Parkeer je auto wat verderop en loop de rest. Reis je met het openbaar vervoer? Stap een halte eerder uit of een halte later op. Overweeg verder eens of een (elektrische) fiets een optie is om naar je werk te gaan. Ook dan beweeg je meer.
  4. Kun je kiezen tussen de trap of de lift? Kies dan sowieso voor de trap.
  5. Moet je bellen of word je gebeld? Blijf dan niet zitten, maar ga staan en wandel rond. 
  6. Gebruik een stappenteller en daag jezelf uit elke dag 10.000 stappen te zetten. 
  7. Zoek een maatje en ga samen bewegen/sporten. Samen bewegen is gezelliger en motiveert doorgaans meer dan alleen trainen.

Bewegen Vlaanderen Mindful Run Mindful Walk

Het is de missie van Mindful Run/Walk om zo veel mogelijk mensen op een gezonde manier te laten bewegen. Mindful Run en Mindful Walk leert je hoe je volop van het bewegen en de omgeving kunt genieten met een juiste ademhaling en lopen in het 'hier en nu'. In vijf bijeenkomsten van 1,5 uur komen alle facetten aan bod: bewegen, loophouding, ademhaling, mindfulness, concentratie, focus, loslaten, ontspannen. Doe jij mee met ons?


Mindful Walk: meer dan gewoon wandelen!

Geniet je van het wandelen, ben je op zoek naar rust, en wil je wel wat meer ondersteuning met een groep gelijkgestemden, dan is een cursus Mindful Walk de oplossing voor je!

3 redenen om Mindful Run uit te proberen!

Auteur: Severine

Silent Walk en Run

16 december 2018

close

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x